قدس انلاین : درحالیکه هشدارهای بهداشتی برای مصرف غذاهای اماده و بویژه فست فودها هرروز دررسانه ها منتشر میشود اما امارها حکایت از افزایش مصرف این مواد غذایی درسبد خانواردارد، این درحالی است که به دلیل درگیری خانواده ها به کار بیشتر و توجه کمتر به تهیه غذا درمنزل ذائقه جوانان ونوجوانان کشورمان با این شیوه تغذیه خوگرفته و هر روز کاربرای پیشگیری از مصرف بیشتر فست فودها دشوار تر میشود .

تولیدسوسیس وکالباس با تاج خروس وپوست مرغ/ گوشت فراوری شده هم سرطانزاست چه رسد به کالباس وسوسیس زیرپله ای

درهمین حال چندی قبل سازمان بهداشت جهانی طی گزارشی هشدار داد خوردن گوشت های فرآوری شده نظیر هات داگ و سوسیس می تواند موجب ابتلا به سرطان روده بزرگ در افراد شود.

کارشناسان سازمان بهداشت جهانی گفتند؛ خوردن گوشت های فرآوری شده نظیر هات داگ و سوسیس و کالباس می تواند موجب ابتلا به سرطان روده بزرگ در افراد شود و مصرف گوشت قرمز نیز احتمالا علت ابتلا به این گونه بیماری هاست.

گزارش آژانس بین المللی تحقیقات سرطان وابسته به سازمان بهداشت جهانی که روز دوشنبه منتشر شد حاکی از آن است که بین مصرف گوشت قرمز و سرطان لوزالمعده و سرطان پروستات ارتباطاتی وجود دارد

آژانس بین المللی تحقیقات سرطان، گوشت فرآوری شده را در کنار تنباکو و آزبست در زمره مواد «سرطان زا برای بشر» طبقه بندی کرده است، زیرا «شواهد کافی» در مورد ارتباط مصرف این مواد با ابتلا به سرطان وجود دارد.

بر اساس برآورد این آژانس، هر قطعه 50 گرمی از گوشت فرآوری شده(معادل یک هات داگ) که به صورت روزانه خورده شود، تا 18 درصد احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش می دهد.

دکتر کورت استرایف از اعضای آژانس در بیانیه ای اعلام کرد: «برای یک فرد، ریسک گسترش سرطان روده بزرگ به دلیل مصرف گوشت فرآوری شده همچنان پایین است، اما با توجه به مقدار مصرف گوشت، این ریسک افزایش می یابد.»

*** مصرف سوسیس و کالباس سرطان‌زا است

درهمین حال سازمان جهانی بهداشت (WHO) اعلام کرد که مصرف گوشت‌های فرآوری‌شده مانند سوسیس و کالباس باعث بروز سرطان می‌شود.

در گزارشی که این سازمان منتشر کرده، آمده است که مصرف 50 گرم گوشت فرآوری‌شده در روز می‌تواند خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را تا 18 درصد افزایش دهد.

این گزارش در عین حال می‌افزاید که گوشت قرمز نیز ممکن است سرطان‌زا باشد اگرچه بر اساس گزارش این نهاد بین‌المللی، شواهد کمی در این مورد در دسترس است.

به گزارش بی‌بی‌سی،‌ سازمان جهانی بهداشت در عین حال اعلام کرده که گوشت دارای فوایدی است. گوشت قرمز ارزش غذایی دارد و از جمله منبع آهن، روی و ویتامین ب 12 است.

گوشت‌های موسوم به فرآوری‌شده به آن دسته از فرآورده‌های گوشتی اطلاق می‌شود که از طرق مختلف مانند دودی، نمک سود کردن یا افزودن مواد نگهدارنده مدت مصرف آنها افزایش می‌یابد یا مزه آنها تغییر می‌کند. این تغییرات و افزودنی‌ها است که خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد.

گزارش مقامات سازمان جهانی بهداشت پس از تحقیقات انجام شده از سوی آژانس بین‌المللی تحقیق در مورد سرطان که وابسته به این نهاد است و بر اساس شواهد علمی در دسترس آنها، تهیه شده است. در عین حال این گزارش به این مفهوم نیست که مثلا خوردن یک ساندویچ بیکن به اندازه استعمال دخانیات مضر است.

سازمان جهانی بهداشت می‌گوید که نتایج این تحقیق برای کمک به کشورها با هدف ارایه توصیه‌های صحیح غذایی، صورت گرفته است.

درهمین راستا رئیس مرکز تحقیقات سرطان گفت: سازمان بهداشت جهانی پس از 15 سال تحقیق پروتئین های مانده حیوانی را به عنوان پرخطرترین عامل تغذیه غلط در بروز سرطان معرفی کرده است که سوسیس و کالباس مهمترین گزینه در بروز این بیماری است.

دکتر محمد اسماعیل اکبری افزود: یکی از عوامل خطر ساز در بروز سرطان پروتئین های حیوانی مانده است که سوسیس وکالباس در این میان بیشترین درصد پروتئین های مانده را دارند.

رئیس مرکز تحقیقات سرطان گفت: در 15 سال گذشته بیش از 1 میلیون بیمار سرطانی در کشور ثبت شده اند که این آمار بسیار نگران کننده است.

اکبری با بیان اینکه سرطان در کشور ما حدود 140 در 100 هزار نفر بروز دارد گفت: میزان بروز سرطان در زنان 4 تا پنج درصد کمتر از مردان است، اما روند روبه رشد سرطان در ایران به حدی بالاست که کمتر کشوری رشد سرطان به این حد دارد.

وی تاکید کرد: احتمال می دهیم در 15 سال آینده مرگ و میر ناشی از سرطان به مشکلی بزرگ مبدل شود.

*** زیرپله‌هایی برای تولید سوسیس و کالباس

درعین حال یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ضمن هشدار نسبت به شیوع بیماری سرطان با مصرف گوشت فرآوری شده نظیر سوسیس، گفت: این محصولات بی‌کیفیت عمدتا به جهت پایین بودن قیمت، مورد استفاده قرار ‌گرفته و مشکلاتی را برای مصرف کننده ایجاد می‌کنند.

رسول خضری در گفت وگو با خانه ملت، درباره مضرات استفاده از گوشت قرمز‌، افزود:‌ گوشت قرمز از چربی زیادی برخوردار است و این درحالی است که یکی از علت شیوع بیماری سرطان مصرف این محصول غذایی است.

نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: گوشت قرمز دارای اسیدهای چرب اشباع شده است که علاوه بر افزایش بیماری سرطان در گرفتگی عروق مغزی و قلبی و افزایش فشار خون بسیار تاثیرگذار است.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با یادآوری سرطان‌زا بودن سوسیس‌ها که از سوی سازمان بهداشت جهانی نیز به اثبات رسیده است، تصریح کرد: در بسیاری از مکان‌های غیراستاندارد سوسیس‌هایی تولید می‌شود که از استاندارد لازم برخوردار نیست و اغلب متخلفان در مکان‌های زیرپله‌ای این محصول را تولید و در بازار توزیع می‌کنند.

وی تاکید کرد: این محصولات بی‌کیفیت عمدتا به جهت پایین بودن قیمت، مورد استفاده قرار می‌گیرد و مشکلاتی را برای مصرف کننده ایجاد می‌کند.

خضری یادآور شد: هر زمان که در حوزه سلامت بتوان از مبادی ورود محصولات غیرمجاز جلوگیری شود شاهد کاهش تولید و توزیع موادغذایی اعم از سوسیس و کالباس بی‌کیفیت خواهیم بود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، گفت: یکی از عوامل اصلی سرطان‌زایی بحث رژیم غذایی است و اهمیت این مهم تاجایی است که اگر بخواهیم انواع بیماری‌ها از جمله سرطان را ریشه‌یابی کنیم متوجه خواهیم شد که 65 درصد بیماری‌ها از عوامل محیطی و اجتماعی تاثیر می‌پذیرد که همین امر ضرورت توجه به بحث سلامت غذایی را مورد تاکید قرار می‌دهد.

***تاج خروس و اشغال گوشت درکالباس

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس،‌ با انتقاد از تولید سوسیس و کالباس بی‌کیفیت در کشور،‌ تصریح کرد: باید با کارخانجات سودجویی که با تولید سوسیس و کالباس غیراستاندارد، سلامت شهروندان را به خطر می اندازند به صورت جدی برخورد کرد.

خضری با تاکید براینکه در تولید برخی از سوسیس و کالباس‌ها از تاج خروس و گوشت دورریختنی استفاده می‌شود،‌ افزود: متخلفان و سودجویان در فضاهای غیراستاندارد و زیرپله ای بدون رعایت اصول بهداشتی با استفاده از تاج خروس و گوشت دورریختنی در کشتارگاه های مرغ اقدام به تهیه خمیر مرغ کرده و آن را در تولید سوسیس و کالباس به کار می برند.

نماینده سردشت و پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی،‌ با اشاره به افزایش مصرف سوسیس و کالباس در کشور، گفت: متاسفانه اکثر خانواده ها،‌ مخصوصا کودکان تمایل زیادی به مصرف سوسیس و کالباس دارند بدون اینکه از محتویات و چگونگی تولید آنها اطلاع کامل و درستی داشته باشند؛‌  البته برخی نیز آن را به صورت خام مصرف می کنند.

خضری با یادآوری سرطان‌زا بودن سوسیس‌ها از سوی سازمان بهداشت جهانی، تاکید کرد: از‌ آنجایی که به علت سهولت تهیه و ارزان بودن گوشت‌های فرآوری شده افراد بیش از حد مجاز از آنها استفاده می کنند بنابراین عوارض زیادی از جمله سرطان زایی را برای مصرف کنندگان به دنبال دارد؛‌ در حالیکه با تغییر فرهنگ غذایی،‌  آموزش و اطلاع رسانی درست می توان مصرف گوشت های فرآوری شده را در کشور کاهش داد.

عضو کمیسیون بهداشت ودرمان مجلس،‌ با انتقاد از تولید سوسیس وکالباس بی‌کیفیت در کشور،‌ تصریح کرد: متاسفانه از تاج خروس و گوشت مرغی که در کشتارگاه‌ها باید دور ریخته شود در تولید سوسیس و کالباس استفاده می‌شود که بسیار وحشتناک بوده و جای نگرانی دارد؛‌ لذا برای جلوگیری از این دست تخلفات،‌ باید با کارخانجات متخلف وسودجویی که با تولید سوسیس وکالباس غیراستاندارد، سلامت شهروندان را به خطر می‌اندازند به صورت جدی برخورد کرد.

***رعایت ضوابط در تولید خمیر مرغ

این نماینده مردم در مجلس نهم،‌ بر ضرورت رعایت ضوابط و استانداردهای بهداشتی در تولید خمیرمرغ،  تاکید کرد وگفت: ضروری است دستگاه های نظارتی مانند سازمان دامپزشکی، غذا و دارو و استاندارد به جای اینکه تقصیرها را گردن یکدیگر بیندازند در راستای ارتقای سلامت شهروندان با همکاری و هماهنگی بیشتر نظارت بیشتری را بر تولیدکنندگان این محصول داشته باشند.

وی تعدد دستگاه‌های  متولی را در نظارت بر تولید و عرضه محصولات غذایی معضل نظام سلامت خواند و تصریح کرد: متاسفانه موازی‌کاری دستگاه‌های موجب ضعف نظارت در این حوزه شده که این معضل موجب شیوع تخلفات در حوزه تولید مواد غذایی و به مخاطره انداختن سلامت مردم شده است.

خضری، ادامه داد: تعدد دستگاه‌های متولی در حوزه نظارت بر مواد غذایی باعث شده که بخشی از کار توسط یک سازمان و بخش های دیگر را سازمان های دیگر انجام دهند در حالیکه در این بین هیچ گونه هماهنگی لازم و وحدت میان متولیان وجود ندارد و در همین راستا در مراحل مختلف از جمله تولید محصول،‌ تعیین سلامت و ارزش‌های غذایی،‌ رعایت اصول کشاورزی، جمع آوری نحوه عرضه و ارزیابی میزان باقیمانده انواع سموم و ... بر عهده سازمان های مختلف است در حالیکه همانند دیگر کشورهای دنیا باید بر عهده سازمان واحدی مانند غذا و دارو باشد.

نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس نهم،‌ بر ضرورت تعیین متولی واحد برای نظارت بر تولید وعرضه مواد غذایی تاکید کرد وافزود: ‌در تمامی کشورهای دنیا سازمان غذا و دارو متولی نظارت بر تولید و عرضه مواد غذایی است درحالیکه در کشور ما متولیان متعددی مانند سازمان دامپزشکی، جهادکشاورزی،‌ استاندارد و وزارت صنعت، معدن و تجارت بر فرآیند تولید و عرضه مواد غذایی نظارت دارند و به دلیل موازی کاری سلیقه ای عمل می کنند.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با تاکید بر اینکه تامین غذای سالم برای شهروندان باید دغدغه جدی مسئولان باشد، تصریح کرد: ضروری است مسئولان ذی ربط در صورت مشاهده واحدهای غیرمجاز با شدیدترین نوع مجازات با آنها برخورد کنند تا سلامت مردم، فدای سود اقتصادی بیشتر سودجویان نشود؛‌ متاسفانه تعدد متولیان در حوزه نظارت بر مواد غذایی باعث شده در حال حاضر در وضعیت مطلوب و ایده آلی از نظر امنیت و سلامت مواد غذایی نباشیم.

وی بهترین متولی را برای نظارت بر سلامت مواد غذایی سازمان غذا ودارو خواند وافزود:‌ در راستای کاهش تخلفات و جلوگیری از موازی‌کاری دستگاه‌ها ضروری است نظارت،‌ کنترل، ارزیابی کیفیت و تایید نهایی سلامت محصولاتی که به چرخه مصرف شهروندان وارد می شود به سازمان غذا و دارو واگذار شود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان در مجلس نهم، گفت: بهتر است سازمانی که قرار است متولی واحد نظارت بر سلامت مواد غذایی شود به حدی قوی و با نفوذ باشد که وظیفه دستگاه‌ها را به آنها گوشزد کرده و نظر آن بر دیگر سازمان ها ارجحیت داشته باشد؛  البته اگر هر سازمانی وظیفه خود را در این خصوص به درستی ایفا نماید خروجی خوبی حاصل خواهد شد.

این نماینده مردم در مجلس نهم، ادامه داد: لازم است متولیان نظارت بر سلامت مواد غذایی با تعاون، همراهی و همدلی بیشتر به صورت یکپارچه درحوزه نظارت و کنترل کمیت به ویژه مواد غذایی،‌ یک فرآیند را مدیریت و غذاهای بی‌کیفیت را از چرخه تولید و مصرف حذف کنند تا با بهبود وضعیت تولید وعرضه،‌ ایمنی غذا و سلامت مردم تضمین و در نهایت منجر به بهبود حوزه سلامت شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.